تماس با استادکار

09353097929 مشاوره و بازدید 

سنگ تراورتن چیست

در قدیم سنگ تراورتن محبوبیت نداشت ولی امروزه معماران توجه ویژه ای به آن دارند و بیشتر در نماهای ساختمان از آن استفاده می کنند. امروزه از سنگ تراورتن استفاده های زیادی می شود و یکی از مخبوب ترین سنگ ها شناخته شده است.تراورتن سنگ رسوبی شیمیایی است که از کربنات کلسیم تشکیل شده است و دارای یک ساختار لایه لایه و متخلخل است.

این مانند سفید، کرم، خاکستری اغلب با رنگ شفاف در دسترس است. برخی از سنگ های تراورتن به دلیل حضور اکسید آهن، در رنگ های مختلف مانند قهوه ای، زرد و قرمز هستند. همچنین حضور کربن باعث آبی، خاکستری و رنگ های سیاه در سنگ تراورتن است. ایران 180 میلیون تن مجموع منابع تراورتن دارد که تنها 10 درصد از منابع سنگ کشورها است. معروف ترین شهر های ایران با منابع تراورتن استان "مرکزی"، "اصفهان"، "جمهوری آذربایجان غربی"، "جمهوری آذربایجان شرق" و "زنجان است.
تراس تراورتن از سنگ آهک تشکیل شده است. آب با حرارتی بالا از روی سنگ آهک می رود مقادیر بالایی از سنگ آهک محلول (کربنات کلسیم) حمل می کند. در سطح، دی اکسید کربن و کربنات کلسیم آزاد می شود تشکیل سنگ تراورتن، مواد معدنی گچی سفید، صخره سنگ تراس تراورتن تشکیل می شود. شبیه یک غار در داخل شفاف، راه راه، رنگارنگ و گرمادوست است.
سنگ تراورتن را بشناسیم
سنگ تراورتن ترانیکس
علم سنگ شناسی و کانی شناسی سنگ تراورتن
ساختمان و بافت سنگ تراورتن
تشکیل سنگ تراورتن رنگارنگ
انواع مهم سنگ تراورتن در ایران
مزایا و معایب سنگ تراورتن رنگی
چرا سنگ تراورتن بیشتر در ساختمان استفاده می شود؟
منابع سنگ تراورتن و محل آن در ایران

سنگ تراورتن را بشناسیم

تراورتن Travertine سنگ رسوبی شیمیایی است که از کربنات کلسیم تشکیل شده است و دارای یک ساختار لایه لایه است. سنگ تراورتن در عمق مناطق مانند مجاور به چشمه، رودخانه، مناطق زهکشی، گسل ها و گاهی اوقات دریاچه ها تشکیل می شود. مهم ترین منابع سنگ تراورتن زهکشی از آب که دارای بیش از 80ppm یا 2 mmol.L-1 CO2 است.
تعریف (انجمن آمریکایی آزمون مواد) ASTM با توجه به C 119 استاندارد عبارت از:
"سنگ کلسیت تا حدی کریستالی متخلخل و یا cellularly با منشاء شیمیایی."
تعریف از "انجمن استاندارد ایتالیا":
تراورتن سنگ آهک رسوبی است که از نظر شیمیایی حل و فصل و دارای یک ساختار اسفنجی است. این است که در ساختمان ها و برای استفاده تزئینی استفاده می شود.
بیشتر مواقع لایه ها افقی و یا با شیب ملایم هستند (وابسته به مورفولوژی سطح زمین) در منابع تراورتن، این اتفاق می افتد زیرا منابع تراورتن در مناطق نسبتا گسترده قرار می گیرد، مانند معادن بزرگ آذرشهر و محلات.
منابع سنگ تراورتن جوان هستند و دارای چند یا بدون چین هستند به طوری که این سنگ دارای قابلیت بهتر بودن از دیگر سنگ های ساختمانی هستند و صفحات تراورتن در ضخامت و ابعاد مختلف می تواند به راحتی تولید شود. بزرگترین منابع تراورتن بیشتر در ایتالیا، ایران، ترکیه، ایالات متحده و مکزیک قرار داده شده است.

سنگ تراورتن ترانیکس

سنگ تراورتن Traonyx که از چشمه های آب گرم تشکیل شده می شود. جزء کانی اصلی این تراورتن ارجنت fiberous است و مقادیر کمتر کلسیت هماتیت، لیمونیت و دیگر مواد معدنی رنگارنگ همراه است.
شرایط فیزیکی یا شیمیایی زیست محیطی است که سبب شکل گیری سنگ عقیق رنگانگ می شود به اختصار اشاره می شود:
پراکندگی تدریجی محلول کربنات کلسیم.
اگر سرعت تبخیر بیش از شرایط عادی (شرایطی که در آن تراورتن تشکیل شده است) باشد.
محیط زیست باید اسیدی تر از شرایط عادی شود.
CO2 بیشتر در محلول باشد.
در بهار در شرایط عادی و بی کربنات محلول در آب سنگ تراورتن معمول تشکیل می شود اما در یک محیط با شرایط ذکر شده، انتظار تشکیل سنگ Traonyx می رود.

علم سنگ شناسی و کانی شناسی سنگ تراورتن

سنگ تراورتن از مواد معدنی کلسیت کریستال با اندازه های مختلف تشکیل شده است. ناخالصی ممکن است سبب تغییر در خواص فیزیکی آن مانند قدرت و رنگ شود. سنگ تراورتن بیشتر در رنگ های شفاف مانند سفید، کرم رنگ و خاکستری مشاهده شده است. ناخالصی اکسید آهن و منیزیم تولید رنگ قهوه ای، زرد و قرم، و ناخالصی کربن تولید رنگ مایل به آبی، خاکستری و سیاه در سنگ تراورتن می کند. همچنین ناخالصی ها سیلیس و کانیهای رسی در سنگ تراورتن انتظار می رود. سنگ تراورتن با رنگ های جامد سفید و رنگ رگه یکنواخت دارای کیفیت بالاتری هستند. این رنگ های مختلف سنگ تراورتن را بسیار زیبا و مهمتر اینکه سنگ تراورتن را می توان در دو جهت مختلف برش داد:
1- vein - cut
چنانچه صفحه برش صفحات عمود حرکت کند به آن موجدار یا بی راه یا vein –cut می‌گویند در این حالت شکل صفحه‌های تشکیل دهنده بر صفحه برش خورده شکل خطوطی موازی است.
2- Cross - cut
اگر سنگ تراورتن موازی صفحه‌ها بریده شود تصویر لایه‌ها به صورت امواج ابر و بادی بر روی سنگ می‌افتد و در به آن بی موج یا بی راه یا Cross- cut می‌گویند.
سنگ تراورتن بی موج محکم‌ تر است و محل بین صفحه‌ ها در سنگ موجدار محل ضعف سنگ تراورتن است و دیده شده است که تراورتن معمولاً در همین خطوط می ‌شکند.

ساختمان و بافت سنگ تراورتن

تراورتن ریز دانه، لایه لایه و متخلخل است. اجزای بافت مهم در تراورتن دندریت ها، میکروسیتها واسپارتیت ها هستند در بیشتر سنگهای تراورتن، تخلخل intercrystalline، moludic، fenestral و shelter رخ می دهد. تخلخل Intercrystalline تقریبا در تمام سنگها تراورتن بسیار معمول است، اما آن با توجه به تراکم و شکل دانه ها متفاوت است. تخلخل Intercrystalline در سنگ تراورتن را 2٪ است که توسط کلسیت کاهش می یابد اما تخلخل mouldic قابل تغییر نیست.
بیشتر سنگ های تراورتن درجاتی از سوراخ دارند که به طور کلی با سیمان یا اپوکسی پرکننده یا رزین پلی استر پر می شود. مهم اسنکه این سنگ پالش داده شده و بدون پالش و سوراخ دار به روش آنتیک استفاده می شود.
کلسیت جزء اصلی از تراورتن است ساختار تراورتن توسط مثلثی شکل CO3 تحت تاثیر قرار می گیرد. بلورهای کلسیت تشکیل شده ممکن است در 300 شکل مختلف مشاهده شود.

تشکیل سنگ تراورتن رنگارنگ

چشمه حاوی آهک در امتداد گسل به آب ماگمایی و اتمسفری می ریزد آب اتمسفری به سطح زمین نفوذ، و آن گرم می شود و به گازهای مانند SO2 و CO2 و عناصر مانند آهن و منیزیم می پیوندد، سپس به لایه های بالایی از سطح زمین فشار وارد می کند. در طول این غلظت روند افزایش کربنات کلسیم، در نهایت منجر به کاهش دما و فشار، انتشار گازهای اضافی و تغییرات در PH آن را برای تشکیل تراورتن آسان می سازد بی کربنات کلسیم به کربنات کلسیم تغییر و سپس ته نشین می شود تغییرات فصلی در جریان آب، تغییر غلظت و به علت لایه Mg و Al به رنگ های مختلف در می آید.

انواع مهم سنگ تراورتن در ایران

تراورتن سفید محلات
تراورتن قرمز آذرشهر (نزدیک به تبریز) و جرقویه
تراورتن گردویی رنگ در آذرشهر
تراورتن لیمویی محلات

مزایا و معایب سنگ تراورتن رنگی

تراورتن سفید جامد با منافذ یکنواخت و رگه دار کیفیت بالاتر دارد. معادن تراورتن محلات یک مثال خوب از آنچه بیان شد می باشد.
رگه ها توسط اکسیدهای آهن ناخالصی های موجود در سنگ تراورتن سفید ایجاد می شود و به آن زیبایی خاصی می دهد.
تراورتن کرم رنگ با حضور رنگدانه های اکسید آهن در سنگ تراورتن باعث کیفیت پایین تر است.
تراورتن رنگی با توجه به درصد رنگدانه های اکسید آهن ممکن است قرمز، گردویی رنگ، لیمویی و غیره باشد. این سنگ تراورتن به دلیل تفاوت در میزان ناخالصی اکسید آهن در لایه های مختلف تراورتن بسیار زیبا هستند.
در حال حاضر ایران تنها تولید کننده تراورتن قرمز است.
تراورتن گردویی و لیمویی رنگ آذرشهر در جمهوری آذربایجان غربی و تراورتن قرمز سردراباد، اردستان و نطنز از نمونه های دیگر معادن تراورتن رنگی ایران هستند. رنگ های رایج سنگ تراورتن در حال حاضر قیمت خوب دارد و به خوبی در بازارهای بین المللی فروخته می شود.

چرا سنگ تراورتن بیشتر در ساختمان استفاده می شود؟

قدرت و سختی قابل قبول
جلا و برش آسان
استخراج در حالت ایده آل
داشتن چند ترک (تشکیل شده در طول عصر چهارم)
زیبا و در رنگ های مختلف
منافذ آن چسبندگی خوبی دارد
نسبتا ارزان

منابع سنگ تراورتن و محل آن در ایران

180 میلیون تن تراورتن در ایران است که تنها 10٪ درصد از منابع سنگ کشورها است میزان این سنگ برای 6.3٪ از منابع معدنی کل کشور است و بدان معنی است که سنگ تراورتن فقط 0.6٪ از منابع معدنی کل کشور را تشکیل می دهند.
با توجه به توزیع جغرافیایی میزان سنگ، 69 درصد از منابع کشف شده از سنگ در 5 استان واقع است اصفهان (٪ 31.4)، خراسان (15.7٪)، فارس (8.1 درصد)، کردستان (15.7٪) و آذربایجان شرق ( 6.8٪) با توجه به منابع تراورتن، مهم ترین استان ها اصفهان، آذربایجان شرق، جمهوری آذربایجان غربی، زنجان و مرکزی هستند.

توجه: جهت خرید سنگ تراورتن محلات و سنگ پله با سایت استاد کار شماره تماس 09353097929 مهندس فتحی تماس بگیرید

 

عضویت خبرنامه

 

تماس با استادکار 09353097929